home_hover home mail_hover mail-small_hover mail-small mail activities_hover activities cancel check_hover check chevron clock close_hover close comment days edit_hover edit-small edit external_hover external facebook_hover facebook information_hover information link_hover link logout_hover logout mute_hover mute pause_hover pause plus radiocheck report_hover report reporters_hover reporters search share-bottom share-right sponsors_hover sponsors supporters_hover supporters-small supporters tag-right_hover tag-right updates_hover updates user_hover user volume playbutton
Dag 6 Life skills
Edukans Actieplatform
Life skills Sinds het begin van deze week zijn we begonnen met het life skills programma. We gaan ons de rest van deze week hiermee bez...

Dag 6 Life skills

Life skills

Sinds het begin van deze week zijn we begonnen met het life skills programma. We gaan ons de rest van deze week hiermee bezighouden. We proberen dan uitdagingen te bespreken en samen naar oplossingen te zoeken door middel van life skills.

Wat zijn life skills?

Dit zijn vaardigheden die je nodig hebt in het leven in plaats van alleen rekenen, taal en de stof die je uit boeken op school leert.

Verrassend
In landen zoals Ethiopië is de verwachting dat ze weinig over life skills weten. Op deze school is dat blijkbaar niet het geval. We stappen namelijk een lokaal binnen met allemaal flip overs met life skills lessen aan de muur. Ook hebben zij een speciale ‘girls club’. Dit houdt in dat zij onder andere het onderwerp ongesteld zijn bespreken. Voor de ongesteldheid hebben zij ook een ‘girls room’ waar de meiden zich kunnen verschonen. Er ligt een matras op de grond met een gordijntje ervoor. Verder ligt er maandverband, tampons en ook een schone rok voor het geval dat de meiden doorgelekt zijn. Op de school zijn er zelfs twee speciale docenten die de life skills lessen geven.

Het programma voor de komende week:
We gaan aan de slag met het bespreken van uitdagingen in het leven. Het plan was om het te hebben over gelijke rechten tussen mannen en vrouwen, SOA’s, veranderingen van het lichaam, emoties, gedrag, normen en waarden, tienerzwangerschappen en homoseksualiteit.  Helaas kunnen wij dit niet allemaal bespreken door de taalbarrière. Werkvormen waardoor we zicht krijgen op wat er op deze school speelt zijn ‘over de streep’ en ‘rating game’. Uit deze werkvormen komen de volgende specifieke werkpunten: het support van ouders, school drop-outs, ontvoeringen, weinig interesse in de school vanuit de overheid, gedwongen huwelijk en een  laag zelfbeeld. We gaan dit de komende dagen bespreken door middel van spelletjes en discussies.  Aan het eind van deze week gaan we deze punten presenteren. We hopen ze dan een stukje verder te hebben geholpen met de life skills.

Wat is het effect van het life skills?

Tot nu toe is het dus moeilijk iets over te brengen want er is een taalbarrière. Maar we kunnen gelukkig wel dingen bespreken en discussiëren door het gebruik van vertalers. Iedereen wil mee helpen, de docenten, de mensen van DEC maar ook de leerlingen die een beetje Engels kunnen. Dit geeft ons wel moed om toch de boodschap te kunnen overbrengen, zodat de leerlingen hier meer bewust zijn wat de ontwikkelingen zijn die ze door moeten maken. Ook hoe ze daar mee om moeten gaan en hoe ze zichzelf en anderen moeten respecteren. 

Van Madee 

Fotograaf: Jeanine en Randy 

PS: wisten jullie dat er ook hele mooie foto’s op de Instagram pagina van Edukans staan? @edukans 

Getting somewhere

Er verandert wat vandaag. Docenten zijn losser, we lachen en
maken grappen. We leren elkaar kennen. Dit geldt voor de Nederlandse en de
Ethiopische docenten. We dollen wat in de bus, het gaat met handen en voeten,
maar de lol is er niet minder om.

De dag start om zeven uur met een ontbijt, om kwart voor
acht zitten we in de bus. Leerlingen zijn moe, de lange dagen hakken er in. Er
wordt keihard gewerkt door iedereen. We hebben diverse uitvallers wegens
ziekte, maar ook zij zetten zich weer voor de volle 100% in.

We zijn vandaag wat later, maar er is blijkbaar even gewacht
met het hijsen van de vlag, want die gaat zingend de lucht in nadat wij het
plein op zijn komen lopen. Het blijft een prachtig gezicht om al die honderden leerlingen
in rijen (op lengte) te zien staan. Die mooie kleuren en hun blikken wisselend
tussen hun docenten die een praatje houden en tussen ons, de zeer interessante
vreemdelingen.

We zoeken onze buddy op en lopen vlot naar het lokaal. De
lessen starten onmiddellijk. We krijgen het idee dat er nog niet veel veranderd
is, maar dit blijkt toch wel het geval. Na drie lessen is er een korte pauze en
we zien elkaar weer even. Al gauw hebben we het over onze lessen en de een na
de ander heeft een leuk voorbeeld van iets wat we zagen in de lessen van onze
Ethiopische collega’s, dingen die we gister hebben gedaan in onze workshop. Ze
hebben dit dus gisteravond voorbereid en vandaag meteen geïmplementeerd in hun
lessen. Dit succesje werkt voor ons vervolgens erg motiverend.

We rijden op tijd terug voor de lunch, want omdat de buddy’s
van de leerlingen bij ons eten zitten de busjes overvol en besluiten de mensen
van DEC (onze lokale partner) dat de busjes meerdere keren moeten rijden. De
school staat zo’n tien kilometer verderop. Na de lunch rijden we terug om een
workshop te geven. Dit doen we met acht Nederlandse collega’s en onze acht
buddy’s. De workshop gaat over feedback geven en ontvangen. We spelen enkele
rollenspellen en doen wat energizers. Spelletjes of hypothetische situaties
creëren zijn onze Ethiopische collega’s niet gewend, maar vinden ze geweldig.
Het geven van ‘tops’ (complimenten) en tips komt uiteindelijk wel over ondanks
het feit dat de taalbarrière nog steeds van grote invloed blijkt. We besteden
tijd aan het feit dat hun leerlingen aan het werk moeten in de klas en niet
zij, ook dit begint te landen… we’re getting somewhere!

Foto’s: Verena van de Veerdonk

Tekst: Diederick Boomsma

Media bij bericht (16)

Reacties (9)

  • Marc Bax
    4 jaar geleden
    Wat een mooie foto's en goed geschreven verhaal. Goed om te zien en wat kunnen we trots zijn op heel de groep....!

    Reactie rapporteren

  • Aafke Hugen-Tadema
    4 jaar geleden
    Goed bezig allemaal! Fijn dat er al de nodige aandacht is voor life skills! Veel plezier :)

    Reactie rapporteren

  • Heidi Rispens
    4 jaar geleden
    wat bijzonder al deze verhalen, en mooie foto's. Hoop dat iedereen zich verder gauw fit voelt.

    Reactie rapporteren

  • Hetty de Lange
    4 jaar geleden
    Wat een mooie verhalen en foto's! Deze ervaringen vergeet je je hele leven niet weer! Geniet ervan.

    Reactie rapporteren

  • Anne-Marie
    4 jaar geleden
    Het is echt zo ontzettend leuk en fijn om te lezen én te zien wat voor een geweldige ervaringen jullie in Tulu Bolo meemaken. Wat zijn we trots op jullie!! Dikke knuffel voor Mirte X

    Reactie rapporteren

  • Sanne Van den Boogaard
    4 jaar geleden
    Wat leuk om te lezen guys! Veel plezier nog :)

    Reactie rapporteren

  • Mirjam Verschure
    4 jaar geleden
    Wat een mooie berichten uit Ethiopië. Fijn de verslagen te lezen, de foto's te zien en zo een beetje mee te krijgen wat jullie daar beleven. Het klinkt als een zeer interessante uitwisseling, waarbij iedereen van elkaar leert. Wat een geweldige ervaring om op deze manier mensen uit een ander land en een andere cultuur een beetje te leren kennen. Jammer dat de taalbarrière een rol speelt, maar met handen en voeten komen jullie blijkbaar een heel eind. En met haar kun je spelen zie ik: vlechtjes erin, vlechtjes eruit en je hebt krullen! En daar heb je dan weer geen Engels bij nodig. Hartelijke groet voor iedereen en een knuffel voor Anna.

    Reactie rapporteren

  • Thijs Bax
    4 jaar geleden
    Heel mooi om jullie ervaringen elke dag te lezen. De foto's maken het helemaal compleet. Iedereen mag trots opjullie allemaal zijn.

    Reactie rapporteren

  • Esther Westerterp-Peters
    4 jaar geleden
    Wat een ervaring! Onbeschrijfelijk denk ik en toch lukt het telkens weer iets moois te formuleren. Zo trots op jullie allemaal!! Genieten die verslagen en de foto’s! X Esther

    Reactie rapporteren

Reactie plaatsen